Varför detta hat?.......

18.12.2015 15:38

Igår när jag och Magnus va på "bruket" och uträttade lite julbestyr så träffa de vi på en man som vi känner ganska bra...trodde jag. Efter lite vanligt snicksnackande utbryter han:

- Nä nu ska jag gå ut och sparka omkulll muggen för honom som sitter här utanför (han syftar då på den äldre slitna mannen som sitter utanför affären med en mugg som han tigger pengar i). Jag tror att han skämtar och står och förväntar sej att vi ska skrattaa(tänker förstås att det är verkligen inte roligt) och finner mej inte i att säga något men han fortsätter på den inslagna vägen.

-Ta in fler invandrare vettja , ja det blir ju bra det. Jag skulle aldrig ge en 50-öring till han där ute, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Ta hit dom bara, ni ser ju bra det blir.........

Jag har nu förstått att han inte skämtar och biter mej i tungan för att inte ge mej in en diskusion med någon jag aldrig kan få på andra medmänskliga tankar. Nej, hans stora ego var redan övertygat och avsaknaden av empati orubbligt.  Varför detta hat och denna okunskap?  Du man i 70-årsåldern som jag har sett som en rolig prick med skön humor, du man förändrade min syn på dej helt. Du man, varför detta hat? Du man, vad har gjort ditt liv sämre för att den andre mannen tigger till mat utaför din affär? Du man, har ditt liv förändrats för att vi hjälper människor på flykt och ger dom tak över huvudet? Har det verkligen gjort din tillvaro så mycket sämre så du måste stå med dina kassar från Systembolaget och spy ut skit över en tiggare som försöker överleva? En man som du men med andra förutsättningar. En man som du som du skulle kunna tänka dej att sparka på för att han stör tydligen ditt liv. Du borde skämmas du man som jag trodde annat om.


Här kommer en helghälsning från mej, fylld med kärlek till er som läser det här.