Ett härligt möte i bastun....

01.12.2015 15:49

Igår var jag på gymet. Som vanligt var det några Somaliska kvinnor där. Dom är så energifyllda och glada. Vi hamnade i bastun tillsammans efter att vi utbytt erfarenheter runt träning och jag och träningskompisen visade lite övningar som är bra om man har ont i ryggen. En av tjejerna hade det och frågade om hjälp.

Samtalet i bastun handlade om våra liv. Deras innan dom kom till Sverige och hur dom har det nu. Jämförelsen med våra trygga liv nu och då. Vad dom har gått igenom, starka människor. Ordet som dom använde många gånger va frihet. Friheten dom saknade helt i sitt gamla hemland och friheten dom kämpat sej till i sitt nya hemland.  Den frihet vi tar för givet och alltid har. Vilka saker dom och deras barn sett, hört och varit med om. Man kan inte riktigt ta in de hemskheter som pågår och inte verkar ha något slut. Såna här möten berör mej mycket. Jag vill veta mer och prata mer. Tur vi bastar varje måndag så jag får höra fortsättningen på deras frihetsberättelser. Det berikar mitt fria liv.