Tacksamhet och privilegier ......

04.01.2015 11:47

Några dagar jobb efter julhelgen och sen va det dags igen. Ny långledighet. Ja butiken öppen förstås men vi har pysslat med schemat så vi alla fick långledigt på olika ställen. Ett privilegium att kunna göra så.

Vi drog till stugan för att fira in det nya året. Vi fick sällskap av Mangans Multisportpolare Mattias. Han hade ett par tältnätter kvar att göra för att komma upp i 40 st 2014, ja alla har vi våra olika mål, så det fick bli tält för hans del. Jag lämnade dörren öppen om det skulle bli kallt eller om han skulle bli mörkrädd. Vargarna är närgångna på Foskdalsvallen.

På nyårsafton klev vi i turskidorna och drog iväg ut på fjället med okänt mål. Vi fick anpassa oss lite efter snöns bärighet så det inte skulle bli alltför bökigt för Eddie. Mattias bjöd på smaskig lunch och vi åkte vidare mot Fjätervålen. Därifrån fick vi lösa ett uppstått problem. Mörkret kom och vi skulle inte hinna hem till stugan innan det va kolsvart. Tog till en gammal livlina "Ring en vän". det löste sej och vi fick skjuts. Lagade 3-rätters och kämpade oss vakna över Tolvslaget. Tyvärr sköts det raketer från eftermiddagen  från Idre och Eddie va panikslagen hela kvällen. Skitraketer. Hoppas på ett förbud!!

 

Nyårsdagen blev en soft historia. Magnus köpte turskidor och pjäxor för att göra turerna lite mindre jobbiga (släpade på telisskidor på nyårsaftonen) och kände sej supernöjd. Lunch på lokal och långpromenad. Låg i bingen vid 9 och lyssnade på radio. Den perfekta återhämtningen för mej. När jag börjar bli rastlös vet jag att jag vilat klart. Eddie älskar stugan för då får han springa i snön och sova i sängen. Sängen är strängeligen förbjuden hemma. Och han tar för sej må jag säga.

 

Fredag och nya skidorna skulle testas. Hårt och isigt efter natten regn men en strålande sol gjorde turen härlig ändå. Gulaschsoppa vid Rybäckskojan och en fika på Fjätern. Bra dag igen:)

Det stora på problemet i vår I-landsvärld är de korta batteritiderna på telefonerna. Men herrrreguuuud tänker du då. Skit i telefonen, lev i nuet, lägg ner sociala medier för några dagar. Jodå det går (men behövs tränas på) men att ha kids ( nåja, unga vuxna barn-ungdomar kan vi väl kalla dom för. 19 och 21 år) på vift i Åre över nyår kräver sin tillgänglighet, ja för mej alltså, dom klarar sej. Måste veta att jag kan bli nådd om det skulle hända något eller bara för att önska gott nytt år. Allt gick superbra ja nu vet jag troligen inte allt och det enda va en liten felringning från Fanny 02.15 en natt. Pulshöjande, förvånad dotter när hon hör -Hej det är mamma, miljoner oroliga tankar som sedan lägger sej till ro och jag kan somna om 2 timmar senare. Tydligen har jag och kompisen såååå liknande telefonnummer;)

 

Söndag och långfärdsskridskor. Stappligt, spänt och oroligt till en början. Lossnade när jag hittade trygghet och balans. Är så förbannat skiträdd för att ramla och slå mina bräckliga knän. Hittade rytm och balans och njöt en smula på slutet:)

 

Ja, jag kan räkna till ett antal privilegium som jag har, massor faktiskt. Dom skall jag vara tacksam över och låta det spegla mitt 2015. Tacksamhet för allt jag har och kan göra. 

Gott nytt år :)